text.skipToContent text.skipToNavigation

Är du säker på att du vill logga ut?

OK

Vill du spara ändringarna du gjort i förskrivningen?

Avbryt Fortsätt

Vill du avbryta nuvarande förskrivning/uttag och starta om?

Ja Nej

Vill du avbryta nuvarande förskrivning/uttag och starta om?

Ja Nej

Vill du avbryta nuvarande förskrivning/uttag och starta om?

Ja Nej

Tyvärr finns inga aktiva artiklar att kopiera. Vänligen skapa ny förskrivning.

OK

Vill du radera nuvarande förskrivning?

Ja Nej

 

 

Vanliga frågor


Hur kontaktar jag Mediqs kundservice?

Mediqs kundservice når du helgfria vardagar 08:00 – 16:30

Telefon: 031- 388 92 00

E-post: kundservice.direct@mediq.com

 

Kundinformation

Kundinformation till patient hittar du nedan:

Kundinfo till patient

Kundinfo till patient - engelsk version 

Kundinfo till patient om patientportal plus.mediq.se

 

Var hittar jag manualer?

Vi har tagit fram två olika sorters manualer för att underlätta för dig som förskrivare:

1. Video-manualer till Mediqs förskrivarportal

Här hittar du videomanualer för de olika processerna i portalen. Klicka nedan på önskad manual och vänta tills filmen laddats ner:

Sök patient - Leverans/fakturaadress - Godman/förmyndare

Pågående förskrivningar - ännu ej valt patient

Sök artiklar - två olika sätt

Del 1 - Skapa förskrivning (antal uttag och subventionsnivå) 

Del 2 - Skapa förskrivning (färdigställa, skicka in och gör första uttag)

Gör ett uttag för patient

Titta på förskrivningar (öppna, aktiva, avslutade), skapa pdf, kopiera och makulera

Titta på patientordrar (öppna, aktiva, avslutade)

Ordinationskort

 

2. Snabbguide till Mediqs förskrivarportal

I vår snabb-guide hittar du svar på de vanligaste frågorna. Klicka på länken nedan för att få upp guiden som pdf. Självklart kan du även skriva ut den.

Länk till snabbguide

 

Hur lång är leveranstiden?

Vi har 1-3 vardagars leveranstid från det att beställningen lämnar vårt lager.

 

Vilka leveranssätt finns det att välja på?

Vi har tre olika leveranssätt att välja mellan:

1. Ombudsleverans – Postombud:

Leveransen skickas till ett paketombud. Ombudet aviserar via sms när och var leveransen finns att hämta. Det är transportören som väljer vilket ombud det hamnar på. Det är postnumret som avgör. Om det inte finns ett mobilnummer skickas en brevavi ut till mottagaren.

2. Hemleverans utan avisering:

Chauffören kör ut till adressen och ställer av leveransen vid dörr/tomtgräns om ingen är hemma. Om det finns en låst port måste en portkod bifogas så att chauffören kommer in. Observera att chauffören inte ringer i samband med detta leveranssätt.

3. Hemleverans med avisering:

Chauffören ringer strax innan leveransen ska ske. Mottagaren måste svara på samtalet samt vara hemma och kvittera ut paketet. Observera att det är viktigt att mottagaren av paketet är en person med giltig legitimation.

 

Jag skulle själv vilja välja skeppningsdag - Går det? 

Absolut, du kan själv välja vilken dag du vill att patientens beställning skall lämna vårt lager.

 

Kan jag eller patienten byta smak på näringsdryckerna?

Absolut. Det går att byta smak både i förskrivarportalen samt i patientshopen. Om patienten vill dela upp en produkt på flera smaker behöver vår kundtjänst kontaktas.

 

Godsspårning 

Du kan söka efter en leverans under patientens ”Orderhistorik” och klicka på aktuell order. I orderdetaljerna hittar du fältet ”Godsspårning”. Klicka på de kollinummer som finns där. Observera att det kan finnas flera kollinummer på en order.

 

Får patienten returnera varor? 

I normala fall accepterar vi inga returer från patient. Men i de fall där det finns ett avtal kan det vara ok, men vi hänvisar då att se villkoren i respektive avtal.

 

Reklamation

Om du eller patienten vill göra en reklamation gällande t ex en skadad produkt, fel vara, eller en vara som saknas behöver du kontakta vår kundservice inom 10 vardagar. Kontaktinformation till vår kundservice hittar du antingen genom att klicka på länken överst i menyraden eller via länken längst ner på startsidan.

För att ge dig snabbare service är det bra om du har ditt kundnummer/personnummer och artikelnummer tillgängligt när du kontaktar oss.

 

Avvikelserapport

Fyll i avvikelserapporten och sänd via mail till kundservice.direct@mediq.com 

Här kan du ladda ner avvikelserapport

Patienten saknar sin följesedel

Patienten kan logga in i patientshopen med sitt bank-ID för att se sin följesedel. I annat fall kan man ringa vår kundtjänst för att få följesedel via post eller e-post.

 

Patienten saknar sin faktura

Patienten kan logga in i patientshopen med sitt bank-ID för att se sin faktura. I annat fall kan man ringa vår kundtjänst för att få faktura via post eller e-post. Man kan även få betalningsuppgifter via sms.

 

Patienten saknar sin leverans

Du kan söka efter en leverans under patientens ”Orderhistorik” och klicka på aktuell order. I orderdetaljerna hittar du fältet ”Godsspårning”. Klicka på de kollinummer som finns där. Observera att det kan finnas flera kollinummer på en order.

Om något skulle avvika från ordinarie flöde kontakta vår kundservice så hjälper vi er. Kontaktinformation till vår kundservice hittar du antingen genom att klicka på länken överst i menyraden eller via länken längst ner på startsidan.

 

Vilka betalningsvillkor är det på patient-fakturan?

Betalningsvillkor är 30 dagar. Fakturan skickas ut den dagen beställningen lämnar vårt lager. Vid förfallen faktura skickas påminnelse ut.

 

Kan patienten ändra produkter i en glutenbeställning?

Det som går att ändra är formen på pastan. Övriga ändringar kräver en ny förskrivning.

 

Kan jag förskriva till person med skyddad identitet/ asylsökande?

För asylsökande med reservnummer kan det göras förskrivningar. Det krävs dock att första gången ett reservnummer ska användas måste det göras via kontakt med kundservice. Därefter kan man förskriva åt patienterna som vanligt.

Samordningsnummer fungerar som vanliga personnummer så länge de finns med i folkbokföringsregistret.

Patienter med skyddad identitet kan inte få en personlig förskrivning. I de fall det är aktuellt finns särskilda rutiner framtagna för respektive region för hur det ska hanteras. Här hittar du ansökan om upplägg av reservnummer: Ansökan reservnummer

 

Kan jag hämta upp en pdf på nytt?

Om du klickar in dig på den aktuella förskrivningen finns det en knapp för att skapa PDF och skriv ut. Du kommer alltid åt PDF-filen.

 

Hur kopierar jag en tidigare förskrivning?

Välj knappen kopiera och följ sedan stegen för att skapa en ny förskrivning.

 

Hur kan jag se hur många uttag som finns kvar?

Om du klickar in dig på den aktuella förskrivningen ser du både totalt antal uttag på receptet, samt hur många uttag som är gjorda. När alla uttag är förbrukade flyttar sig förskrivningen till ”Avslutade förskrivningar”.

 

Kan jag makulera en förskrivning?

Det går bra. Klicka in på den förskrivning som du vill makulera, och klicka på knappen ”Makulera” Förskrivningen hamnar då bland avslutade förskrivningar.

 

Kan jag lägga till eller ta bort produkter på en förskrivning?

Nej det går inte att ändra på en befintlig förskrivning. Det du får göra om du behöver ändra något är att makulera förskrivningen och sedan kopiera för att återskapa den. Därefter kan ändringar göras innan den skickas in.

 

Kan jag lägga till en separat faktura/ leveransadress?

Det går bra att lägga till en extra adress på patientinformationen i förskrivarportalen. Man kan även lägga till en engångsadress för leveransen om det behövs.

 

Jag ska förskriva till en minderårig. Vad ska jag tänka på? 

Tänk på att beställningen behöver stå på en mottagare med giltig svensk legitimation. Om föräldrar/förmyndare själva vill beställa via patientshopen måste de läggas till som förmyndare på patientinformationen. En patient kan ha upp till 5 olika förmyndare. Det är bara förskrivaren som får lägga till en förmyndare på en patient.

Hur hanterar Mediq personlig data?

Ibland behöver vi dina personuppgifter för att kunna genomföra våra leveranser och åtagande mot dig som kund på bästa sätt. Mediqs mission är att vara en pålitlig leverantör till hälso- och sjukvården och bidra till att människor får ett så bra liv som möjligt. Detta förutsätter också att Mediq respekterar anställdas, partners och patienters rätt till dataskydd. Skyddet rörande behandling av personuppgifter är en grundläggande rättighet. Mediq har utarbetat en Policy för personuppgiftsskydd som baseras på den Europeiska dataskyddslagen ”EU General Data Protection Regulation (2016/679)”. Du hittar vår policy genom att klicka på länken "Mediq Sverige AB" längst ner på startsidan och navigera till "Om Mediq/Integritetspolicy.

 

Om jag har frågor gällande personuppgifter – till vem vänder jag mig då?
Om du har frågor rörande Mediqs policy för personuppgiftsskydd, allmänt om dataskydd eller misstänker oegentligheter kring vårt dataskydd ska frågan ställas till vårt Dataskyddsombud på personuppgifter@mediq.com